Liceul Teoretic Mihai Eminescu – Călărași str. Prelungirea București, numărul 8-12.
Telefon: 0242333553
Nivel – Liceal
Cadre didactice implicate: Bornea Cristina, Costache Nela, Crețu Florentina, Dăscălița Liliana, Felea Mihaela, Perpelea Daniela, Tudone Mirela, Oprea Maria, Paraschiv Anicuța, Captariu Rodica, Popa Camelia, Ivan Doina, Antonachi Ștefania.
Coordonator proiect: Felea Mihaela, consilier educativ
Titlul activității: O săptămână de IMPACT!
Domeniul – Cetățenie democratică și responsabilitate socială
Parteneri: Fundația Noi Orizonturi prin Clubul IMPACT LTME Călărași
Scopul proiectului: Organizarea, în perioada 18-22 aprilie, a unui set de activități de educație nonformală coerente și sistematizate, dedicate elevilor din ciclul primar și gimnazial, care să implice elevi și cadre didactice deopotrivă, printr-un schimb de experiență benefic de ambele părți. Astfel, membri IMPACT vor promova modelul de educație IMPACT, dezvoltându-și în același timp abilități de facilitatori, creând astfel conexiuni între ciclurile primar – gimnazial și liceal.
Obiectivele proiectului:
O1 – antrenarea unui număr de cadre didactice (învățători) și de elevi în activitățile proiectate;
O2 – crearea unor legături între ciclurile primar – gimnazial – liceal;
O3 – promovarea valorilor IMPACT în comunitate
O4 – demonstrarea beneficiilor educației nonformale;
O5 – cunoașterea a cât mai multe jocuri și povestiri (de către membri IMPACT);
O6 - Accesul la o educație de calitate;
Număr de elevi participanți – 33 membri IMPACT;
- 18 voluntari liceeni;
- 149 elevi din ciclul primar;
- 87 elevi din ciclul gimnazial;
Durata 18 – 22 aprilie, Liceul Teoretic „ Mihai Eminescu” - Călărași
Descrierea activității. Pe parcursul anilor în care a fost implementat proiectul , Școala Altfel – Să știi mai multe, să fii mai bun! – am constatat o multitudine de activități, mai mult sau mai puțin sistematizate ( elevi implicați în mai multe proiecte în același timp sau profesori fără activități – elevi). Proiectul nostru semnalează ca problemă, lipsa unei viziuni unitare care să implice în activități bine organizate, elevi și cadre didactice deopotrivă, într-o proporție echilibrată. Așadar, membrii IMPACT vor să petreacă o săptămână alături de elevii din ciclul primar și gimnazial, încercând să-i familiarizeze cu activitățile distractiv-educative IMPACT, dar și cu aspecte ale vieții de licean, cu profesorii care-i vor întâmpina în această etapă a vieții lor. Grupul țintă al acestui proiect au fost elevii ciclului primar și gimnazial din Liceul Teoretic Mihai Eminescu, beneficiarii direcți – 149 de elevi din ciclul primar și 87 de elevi din ciclul gimnazial, beneficiari indirecți – membrii clubului IMPACT, părinții elevilor implicați, membri IMPACT sau elevi ai ciclului primar; cadrele didactice din LTME, comunitatea.
Activităţi de planificare
A1: - întâlnire cu cadrele didactice din învățământul primar în vederea organizării evenimentelor din săptămâna „Școala Altfel – Să știi mai multe, să fii mai bun!”
A2: - selectarea metodelor potrivite, menite a fi valorificate în perioada vizată;
A3: - stabilirea grupelor de facilitatori (cu experiențe IMPACT diferite);
A4 – stabilirea și achiziționarea materialelor necesare
Activităţi de implementare în timpul Săptămânii Şcolii Altfel, perioada 18- 22 aprilie 2016 (activităţi ce presupun efectiv rezolvarea problemei selectate de voi sau interacţiunea directă cu beneficiarii/comunitatea)
A1: - împărțirea elevilor din ciclul primar pe grupe; activități de teambuilding
A2: - jocuri și povești cu tâlc;
A3: - competiții distractive
Rezultate. În urma activităților organizate, elevii au reușit să-și îmbogățească experiența de viață. Fiind o activitate ce a avut atât o latură formativă ( deoarece elevii au învățat să scrie un proiect de antreprenoriat social în folosul comunității, să interacționeze cu elevi de vârste mai mici) cu cea distractivă ( au avut ocazia să experimenteze și să faciliteze metodele educației nonformale), atât cadrele didactice, cât și elevii și-au propus să facă o tradiție din acest gen de activități educative.
Proiectul intitulat ” O săptămână de IMPACT!” a fost o reușită, din punctul nostru de vedere întrucât a avut un scop nobil, dar și practic, a antrenat un număr impresionant de elevi, dar și cadre didactice.
Ce au învățat tinerii?
1. Dăscălița Liliana – să aibă răbdare cu elevii mai mici, ce înseamnă să fii dascăl.
2. Felea Mihaela – membrii IMPACT au învățat lecții importante: responsabilitatea față de cei mai mici, ce înseamnă să fii lider, să coordoneze activități de educație nonformală, să interacționeze cu elevi de vârste diferite, să comunice cu elevi de vârste diferite. Sunt convinsă că nu a fost o experiență ușoară și sunt convinsă că, de acum, se vor raporta altfel la felul în care învață sau față de profesorii lor. Proiectul în folosul comunității este un important mijloc de educație prin experiență care dezvoltă și antrenează competențe esențiale din diferite domenii: management, leadership, comunicare, dezvoltare personală. Elevii au dovedit responsabilitate, spirit civic, ridicând experiența de voluntariat la rangul unei experiențe de cunoaștere.”
Impresiile elevilor
Anca Pascu (X F): Mi-a plăcut chiar foarte mult tot ce am făcut în cadrul acestei activități, deși unii copii erau mai gălăgioși, într-un final am rezolvat și problema aceasta și ne-am înțeles chiar foarte bine, de asemenea și ei au învățat multe lucruri și au fost încântați de toate lucrurile pe care le am făcut împreună. Sincer, chiar mi-a plăcut sa stau cu ei și aș vrea sa mai facem asemenea activități. Toți copiii de la toate clasele au avut ceva special, fie ca erau mai mici, fie ca erau mai mari, au fost entuziasmați de ceea ce urma sa desfășurăm pe parcurs. A doar distractiv, interesant și cu siguranță o experiență de neuitat pentru toți. ”
Elisa Stoica (XI F):”Cred ca am fost unul dintre cei mai norocoși voluntari ai acestui proiect pentru ca am colaborat cu doua clase: IVB si VB. Experiența aceasta a fost pentru mine mai mult decât fascinanta ! Nici nu îmi mai aduceam aminte de cat timp nu mai avusesem contact cu un copil. Nu știam ce ar trebui sa spun, cum sa mă port, ce jocuri i-ar putea atrage dar cred ca am făcut fata cu brio acestor zile. M-am redescoperit pe mine si mi-am adus aminte cat de importante sunt comunicarea, jocul si creativitatea și, deși mă așteptam să fiu foarte obosită după aceste zile, sunt plina de energie ! M-am atașat mult de copii și sper ca pe viitor sa îi vizitez la clasa ^_^ ”
Aura Mihai (X F): “Mie mi-a plăcut foarte mult. Am avut noroc si de clase cu copii cuminți. Au fost receptivi. Mai vreau.. !”
Radu Anghelescu (X A):” Mi s-a părut foarte tare ce am făcut cu ei, mai ales azi cu toate ca sunt gălăgioși mi-a plăcut mult sa petrec timpul cu ei ”
Antonela Toader (XII F) : ” Au fost 3 zile de foc în care am încercat să stabilim o legătura cât mai strânsa cu copiii. Pentru mine a fost un prim test în parcursul meu de acum înainte. Mi-au plăcut foarte mult activitățile chiar dacă au fost extrem de gălăgioși și unii dintre ei necooperanți. Sper să-mi revină și vocea curând”
Ioana Ghiță Romanu (IX D):” Ador activitatea asta, sunt minunați copiii, sunt plini de viața și ne încarcă și pe noi cu energia lor! Și eu mai vreau, am început să mă atașez de ei !”
Iulia Judeanu (IX E) : ” Mi-a plăcut tare mult și m-am simțit bine. Copilașii au fost cooperanți și până acum ne-am înțeles extraordinar. Aș vrea sa repetăm aceste activități cu cei mici!”
Bogdan Panciu (X A): ” Copiii de la clasa a II-a sunt niște drăguți ^^ . La început au fost puțin mai gălăgioși.. dar au vrut foarte mult sa se joace cu noi și de aceea totul a decurs bine :)) oh Doamne și la desene... cele mai colorate desene au avut !! Cu ajutorul doamnei profesoare au reușit să fie foarte receptivi :)))). La final au fost de acord sa facem și poze de grup și câțiva din ei au ieșit pe rând în fața clasei și ne-au mulțumit pentru ce am făcut și și-au cerut scuze ca au făcut gălăgie. Au spus ca mai vor sa stea cu noi și să venim in iunie la ei....IMI ESTE DOR DE EI SI VREAU SA MAI FACEM ACTIVITATI DE GENUL NEAPARAT !!!!!!!”
Ionela Lazar (IX A): ”Pentru mine a fost o experiență plăcută și foarte provocatoare, deoarece a fost prima data când am lucrat cu copilași. M-am simțit foarte bine și sunt mulțumită de elevii clasei a-IV-a B pentru ca au demonstrat ca sunt niște copii educați și foarte receptivi (au fost și câteva excepții, dar era de așteptat!) . Îmi doresc mai des activități de genul acesta. ”